De mond is de spiegel van je gezondheid

Je lichaam is de hele dag bezig om energie te verdelen, energie gaat met name naar je brein, het immuunsysteem, de spieren en organen. Dat is de reden dat je bijvoorbeeld zo moe bent wanneer je ziek bent. Er gaat héél veel energie naar je immuunsysteem. Ook bij problemen in je mond gebruikt het immuunsysteem overdag veel energie, dit gaat ten koste van jouw vitaliteit.

Leefstijl is bepalend voor een goede (mond)gezondheid. De volgende leefstijlfactoren zijn van invloed op jouw mondgezondheid en energieniveau:

Mondhygiene

Regelmatig naar de tandarts gaan en een goede mondhygiëne.

Er is een duidelijke relatie tussen chronische tandvleesontsteking en hart- en vaatziekten, diabetes type 2, auto-immuunziekten, reuma, depressie en energieniveau. De kans op welvaartsziekten wordt groter naarmate er meer ontstekingen zijn in de mond.
Regelmatig naar de tandarts gaan en zorgen voor een goede mondhygiëne is een kleine moeite met een groot resultaat voor de algehele gezondheid.

Stress veroorzaakt meer kans op aandoeningen in de mond.

• Mensen die last hebben van stress hebben minder speeksel in hun mond. Minder speeksel leidt tot een droge mond en een droge mond verzaakt een slechte adem.
• het stress hormoon cortisol onderdrukt het immuunsysteem waardoor je meer kans hebt op aandoeningen in de mond, zoals: bloedend tandvlees, versnelde afbraak van het steunweefsel van tanden en kiezen, mondzweren, mondbranden, droge mond.

Voeding

Goede voeding is veel belangrijker dan poetsen.

De meeste mensen weten dat tandenpoetsen belangrijk is om gaatjes te voorkomen, maar veel mensen weten niet dat voeding nog veel belangrijker is dan poetsen.
Voeding geeft energie, maar ook bouwstoffen voor onze cellen (dus ook voor onze tanden/tandvlees). Steeds meer voedsel wordt zodanig bewerkt dat de gezonde vitaminen, mineralen en vezels verloren gaan. Ook bodemverarming, hoge suiker consumptie en medicijngebruik zijn factoren die de behoefte aan mineralen sterk vergroten. Gezond eten is eten zoals de natuur dat bedoeld heeft, laat geraffineerde en verpakte (kant-en klare voeding) liever staan.

Bewegen

Bewegen werkt ontstekingsremmend.

Bewegen werkt ontstekingsremmend, dus zorg voor voldoende lichaamsbeweging! Dat wil zeggen: minimaal 30 minuten matig intensief bewegen per dag. Vermijd langdurig zitten, sta minimaal elk uur op om een rondje te lopen. Zitten wordt niet voor niets ‘het nieuwe roken’ genoemd.

Ademhaling

De neus wordt gebruikt voor de ademhaling en de mond om te eten.

Wij leven in een samenleving en overeten en overademen. Een gezonde ademfrequentie ligt tussen de 6-10 keer per minuut. Voor een goede mondgezondheid is het zeer belangrijk dat de neus wordt gebruikt voor de ademhaling en de mond om te eten, praten en zingen. In de lucht die we inademen bevinden zich schimmels, bacteriën, virussen, microplastics en fijnstoffen. Onze neus filtert deze vervuilingen. Wanneer je ademt door je mond is dit een zware belasting voor je immuunsysteem, omdat vervuiling direct in je mond, keel en longen komt.
Mondademhaling verhoogd de kans op: gele tanden, ontstoken tandvlees, cariës, ontsteking in de keel, slaapapneu, ontstoken amandelen, hogere bloeddruk, hogere stressgevoeligheid, migraine en scheve tanden.

Roken

Roken heeft een schadelijke uitwerking op de mondgezondheid.

Roken heeft een schadelijke uitwerking op de mondgezondheid, de kans op tandvleesontsteking wordt zeer vergroot door roken. Roken heeft ook een negatief effect op de genezingsprocessen in de mond. Verder kan roken zorgen voor verkleuring van tanden en kiezen en treden verkleuringen van vullingen en kunstgebitten eerder op.

Wat kan tom voor je betekenen?

Wij kunnen voor jou bekijken op welke vlakken we jouw leefstijl zouden kunnen verbeteren zodat dit ook een positieve invloed kan hebben op je mondgezondheid.

We kunnen je hierbij ook in contact brengen met partners waar we mee samenwerken.